Slavs & Tatars: Prayway (ja seinällä) Mother Tongues and Father Throats, 2012. Courtesy the artists and Kraupa-Tuskany Zeidler, Berlin, yksityiskokoelma, München. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Slavs & Tatars -kollektiivin ensimmäinen matto lentää ja toinen pohtii arabian kielen äänteitä

ARS22-suosikkiteos tarjoaa tilaisuuden ottaa kengät pois, istahtaa itämaiselle matolle ja lepuuttaa jalkoja. Istuessa huomio kiinnittyy seinällä olevan toisen maton kuvioon: Miten arabian äänteen sijoittuvat suuhumme ja kieli iskostuu kehoomme?

ARS22-näyttelyn yksi yleisösuosikki toimii myös levähdyspisteenä: Slavs and Tatars -kollektiivin teos PrayWay (RukousTie, 2012) kuljettaa ajatukset lentävään mattoon ja avoimeen kirjaan. Taustalla on sekä pyhään että arkiseen liittyviä muotoja. Rahlé, pyhien kirjojen kannatteluun suunniteltu teline, on toiminut teoksen esikuvana. Teosta on innoittanut myös takht, divaania muistuttava istuin, jollaiset ovat suosittuja esimerkiksi teehuoneissa.

Kuva: Kansallisgalleria / Iisa Smeds.

Vuonna 2006 perustetun kollektiivin taiteilijat haluavat pysytellä nimettöminä. Ryhmässä toimivia taiteilijoita yhdistää kiinnostus Berliinin muurista itään ja Kiinan muurista länteen jäävään alueeseen. Kollektiivi käsittelee taiteessaan esimerkiksi Puolan ja Iranin välisiä kulttuurisia kytköksiä sekä Kaukasian alueen kielten ja identiteettien monimutkaisia vyyhtejä.

Työskentelyssään kollektiivi hyödyntää niin populaarikulttuuria, myyttejä kuin tieteellistä tutkimusta. Taide on paitsi fyysisiä teoksia, myös luentoperformansseja ja julkaisuja.

Jättimäinen matto kuvaa arabian kielen äänteitä suussa

PrayWay-teoksen matto on persialainen hendesi-matto eli geometrisilla kuvioilla koristettu. Matolla maatessa katse voi eksyä kollektiivin toiseen teokseen. Seinällä roikkuu jättimäinen tuftattu matto, johon on kuvattuna aukinainen suu. Sen alalaidassa lukee: Mother Tongues, Father Throats (Äidin kieliä ja isän kurkkuja, 2012). Teoksesta piirretty kaavakuva näyttää tiettyjen arabiankielen äänteiden sijoittumista suuhun. Syvälle kurkkuun paikantuvat Kha– ja Kaf-kirjaimet, jotka usein tuottavat vaikeuksia länsimaisille puhujille.

Kasvamme äidinkieleemme lapsena: samalla kun opimme ymmärtämään ja puhumaan sitä, kielen äänteet iskostuvat mieleemme ja ruumiiseemme. Jonain päivänä opiskellessamme uusia kieliä, saatamme olla vaikeuksissa: uusien äänteiden oppiminen vaatii myös kehon haastamista, kun yritämme tuottaa meille aivan uusia äänteitä.

ARS22 – Eläviä kohtaamisia on nykytaiteen suurkatselmus, joka tarjoaa paikkoja kohtaamiselle ja vuorovaikutukselle. ARS22 on esillä Kiasmassa 16.10.2022 asti.

ARS22-näyttely päättyy kahdessa osassa ja Slavs & Tatars -kollektiivin teokset ovat esillä 4.9.22. asti.

Lue lisää ARS22-näyttelystä

Kirjoittaja:Saara Hacklin

Amanuenssi (kokoelmat)