Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Näyttelyvierailu lapsen kanssa on parhaimmil­laan jaettu ihmettely- ja keskustelu­hetki

ARS22-näyttelyssä on esillä teoksia, jotka kiinnostavat kaikenikäisiä museovieraita. Kokosimme yhteen Kiasman opas Helka Heinosen vinkit onnistuneeseen näyttelyvierailuun sekä ehdotuksia teoksista, joihin syventyä yhdessä lapsen kanssa.

Kiasman jokainen näyttelykerros on täynnä monimuotoista nykytaidetta aina maalauksista performansseihin. Mutta miten lähestyä teoksia yhdessä lapsen kanssa?

“Onnistunut näyttelykäynti muodostuu esimerkiksi yhteisestä keskustelusta tai ihmettelystä”, sanoo Helka Heinonen. Kiasmassa hän opastaa erilaisia ryhmiä, myös eri-ikäisiä lapsia. “Istutaan alas, ja jutellaan teoksista.”

Lapsen kanssa taidetta katsoessa aikuisen ei tarvitse kertoa teoksesta tai ylipäänsä stressata lainkaan. “Aikuinen voi esimerkiksi kysyä mitä lapsi näkee teoksessa tai löytää siitä”, vinkkaa Heinonen. “Jos lapsi ei malta pysähtyä tai keskustella, voi näyttelyyn tutustua onnistuneesti myös lapselle sopivalla tavalla, vaikkapa vain ihmetellen. Monenlaiset reaktiot taiteen äärellä voivat olla mieleenjääviä.”

Laure Prouvost, From the Depth of Our Heart To the Depth of The See. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

“Opastaessani näyttelyä lapsiryhmälle, olen saattanut olla kävelemässä jonkin teoksen ohi, mutta lapset ovat esittäneet siitä kysymyksiä. Eli he ovat itse valinneet heitä kiinnostavan tarkastelun kohteen”, kertoo Heinonen. Tällaisia ovat olleet esimerkiksi Kholod Hawashin käsinkirjaillut teokset, joiden yhdellä hahmolla on kädessään veitsi. ”On hyvä muistaa, että joskus aikuisille vaikeat aiheet eivät välttämättä ole lapselle vaikeita.”

Heinosesta on tärkeää, ettei näyttelyä lähdetä suorittamaan, vaan edetään lapsen jaksamisen mukaan. Välillä voidaan poiketa yhdessä vaikka kahvilassa. “Väsyneenä ei näyttelysaleihin kannata lähteä.”

Poimimme ARS22-näyttelystä muutamia ehdotuksia, joiden pariin syventyä näyttelyvierailulla. ”On kuitenkin hyvä muistaa, että sinun lapsesi suosikeiksi voi näyttelystä löytyä aivan eri teokset”, sanoo Heinonen.

Taideteoksiin ei yleensä saa koskea ja niitä on hyvä tarkastella noin metrin välimatkan päästä. Mikäli teokseen saa koskea, se kerrotaan teoksen yhteydessä erikseen.

Ehdotuksia teoksiksi, joihin tutustua ARS22-näyttelyssä

Farah Al-Qasimi (2. kerros)

Nouskaa ylös näyttelytilaan johtavaa ramppia. Farah Al-Qasimin teos johdattelee teidät toisen kerroksen näyttelytiloihin. “Al-Qasimin teoksessa voitte tutkia sen yksityiskohtia ja värejä.”

Jenna Sutela: I Magma (2. kerros)

“Taiteilija on teosta tehdessään pohtinut erilaisia ajattelutapoja, esimerkiksi sitä, miten ihmiset ja koneet ajattelevat. Teokset näyttävät houkuttelevilta, mutta on hyvä muistaa, että herkullisesti hohtavia päitä ei sovi silitellä eikä niihin saa lainkaan koskea.” Teoksia kannattaa tarkastella noin metrin välimatkan päästä.

Jenna Sutela, I Magma, 2019. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Slavs & Tatars: PrayWay (2. kerros)

”Voitte riisua kengät ja istahtaa yhdessä ’lentävälle matolle’. Matolla voitte rauhoittua ja tarkkailla esimerkiksi ikkunasta avautuvaa kaupunkia.”

Pia Camil: Pot for a Latch / Ruukku vaihtuu lukkoon (2. kerros)

“Tämän teoksen kohdalla voitte pohtia mitä tuttuja esineitä siitä löytyy. Entä voisiko tällaisen teoksen toteuttaa itse?”

Pia Camil, A Pot for a Latch (Ruukku vaihtuu lukkoon), 2016. Yksityiskohta. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Laure Prouvost: From the Depth of Our Heart To the Depth of The See (3. kerros)

“Taiteilija on pohtinut teosta tehdessään eri teemoja, kuten saunaa, syntymää ja kuolemaa. Voitte esimerkiksi pohtia, mitä aisteja tätä teosta tarkasteltaessa voi käyttää.”

Sol Calero: El Autobús / Bussi (3. kerros)

“Istahtakaa bussin kyytiin ja matkustakaa yhdessä Etelä-Amerikkaan. Kuvitelkaa, että olette lomalla tai matkalla päiväkotiin tai kouluun.”

Sol Calero, El Autobús, 2019. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen.

Essi Kuokkanen: Kepinkerääjä (3. kerros)

“Kuokkasen maalauksista etenkin Kepinkerääjä on inspiroinut lapsia. Taiteilija on itse sanonut, että teoksen tunnelma on hyvin moneen suuntaan tulkittavissa. Voitte kiinnittää huomiota teoksen yksityiskohtiin ja sen tunnelmaan.”

Joar Nango: Girjegumpi / Saamelainen arkkitehtuurikirjasto (3. kerros)

“Tutkikaa millaisia esineitä taiteilija Joar Nango on koonnut saamelaisen arkkitehtuurin kirjastoon. Voitte myös pohtia, millaisen kirjaston itse toteuttaisitte. Joihinkin teoksen osiin, kuten taljoihin ja kirjoihin, saa koskea.”

Andra Ursuta (3. kerros)

“Andra Ursutan teokset ovat omakuvia. Kaikki ovat joskus tehneet omakuvia itsestään. Voitte pohtia, millaiset omakuvat te voisitte toteuttaa itsestänne. Ursutan teosten kohdalla on hyvä muistaa, että ne ovat hyvin herkkiä, eikä niihin saa koskea.”

Andra Ursuţa, Impersonal Growth / I Don’t Feel at Home in the World Anymore, Right Mood Boot and Left Mood Boot, Liquid Donut, 2019, Courtesy the artist and David Zwirner. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

Joel Slotte: Ritarikokelas (4. kerros)

Ritarikokelas-maalauksen kohdalla voi lapselta esimerkiksi kysyä mitä tässä teoksessa on? Kierroksillani olen pyytänyt kiinnittämään huomiota ilmeeseen, ja kysynyt mitä siitä voisi päätellä? Taiteilija on itse sanonut, että tatuoinnit, palloase ja haarniska ovat maalauksen hahmolle eräänlaisia suojakuoria. Näyttelykierroksilla lapsiryhmät ovat olleet kiinnostuneita myös Slotten siemenkotia esittävistä lasiveistoksista.”

Luis Lazaro Matos: Atlantis (4. kerros)

“Tätä teosta voitte tutkiskella yhdessä pitkäänkin. Istahtakaa lapsen kanssa esimerkiksi näyttelytilan kulmaan.”

Luís Lázaro Matos, Atlantis, 2022. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen.

Donna Huanca (5. kerros)

“Viidennessä kerroksessa on useita hyvin herkkiä teoksia eli sinne astuessa kannattaa lapsi pitää lähellä. Huancan teokseen voi tutustua esimerkiksi asettumalla rauhalliseen paikkaan, ja fiilistellä siellä yhdessä tilan ääniä, tuoksuja ja tunnelmaa. Pitäkää kuitenkin etäisyyttä teoksessa olevaan hiekkaan, joka on tarkoitettu vain katsottavaksi. Viidennen kerroksen panoraamaikkunasta on myös kiva katsella maisemia sekä ympäröivää kaupunkia.”

Donna Huanca, Melanocytes/Etheric Template, 2016. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen.

Suurin osa ARS22-näyttelyn teoksista sopii lapsille, mutta muutama ei ole lapsille soveltuva, tai vanhemman kannattaa ainakin ensin tutustua teokseen itse. Tällaisia ovat Anni Puolakan videot (3. kerros) sekä Tuan Andrew Nguyen videoteos (3. kerros.)

ARS22 – Eläviä kohtaamisia -näyttely tarkastelee aikamme suuria kysymyksiä ja tarinoita sekä antaa tilan yhteisille kokemuksille, elämyksille ja yhteisöllisyydelle. Mukana on teoksia 55 taiteilijalta tai taiteilijaryhmältä 26 eri maasta.

ARS22 Kiasmassa 8.4.-16.10.2022.

Lue lisää ARS22-näyttelystä

ARS-näyttelyyn voit kesän 2022 aikana varata oman miniopastuksen. Miniopastukset ovat varattavissa vain Kiasman kassalta.

Lue lisää miniopastuksista

Kirjoittaja:Reetta Haarajoki

Tiedottaja