Viestit olivat tärkeitä: Miettikää, mikä on museonne tarkoitus. Ilman yleisöä museo on pelkkä varasto. Fokusoikaa voimavaranne yhteisen päämäärän saavuttamiseen. Tuottakaa sisältöä maailmanlaajuisesti. Menestyksen avaimia, joita monessa museossa Helsingissäkin varmasti pyöritellään.
Räväkät ideat pitivät yleisön hereillä. ”Tiedättekö kuka on Gordon Ramsay?” Samaan tyyliin rapakuntoiset museot kuntoon. Valtiovalta pitää saada mukaan suomalaisen taiteen kansainväliseen markkinointiin. ”Soittakaa joku pääministerillenne, miksei hän ole täällä!” Ja vielä: ”Kiasma-nimi on kauhea, vaihtakaa se!”
Kiasma-nimestä Whitmorelle tulee mieleen naisten Viagra. Mutta onko se sitten niin paha asia? Viagra on maailmanlaajuisesti tunnettu brändi. Helsingistä Whitmoren mieleen oli jäänyt yhden museon nimi: Kiasma. Samaa vaikutusta kuin Viagra emme voi Kiasman yleisöille luvata, mutta elämyksiä, kokemuksia ja taiteen tuomaa hyvinvointia kyllä. Kannattaa tulla kokeilemaan maaliskuussa avautuvaan Robert Mapplethorpen näyttelyyn. Toimii takuulla!
PS. Kiasman valtakunnallinen tunnettuus Suomessa on 97%. Brändiguruna Damien Whitmore ymmärtänee, että emme nimen muutosta hänen ohjeestaan huolimatta harkitse.