Mikko Niemistö, Wakey-wakey, 2022. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Esitystaiteen ohjelmisto sukeltaa syksyllä uniin ja klubimaailmaan

ARS22-suurnäyttelyn liveohjelmisto tarjoaa syksyllä useamman täysin uuden ensi-illan.

Nykytaiteen suurkatselmus ARS22 on tarjonnut runsaan ohjelmiston esitystaidetta, jota on huhtikuusta alkaen nähty museon näyttelytiloissa sekä remontin jälkeen avautuneen, uudistuneen Kiasma-teatterin lavalla. ARS22-näyttely päättyy lokakuussa, mutta syksyn liveohjelmistoon mahtuu vielä useampi täysin uusi ensi-ilta.

Wakey Wakey -teos etsii tilaa, jossa asiat voi nähdä uudessa valossa

Torstaina 22.9. Kiasma-teatterissa saa ensi-iltansa Mikko Niemistön uusi Wakey Wakey -nykytanssiteos. Teoksessa esiintyy koreografi Niemistön lisäksi Karoliina Ginman.

Wakey Wakey teoksen -lähtökohta ovat unet. Niemistöä kiinnostaa kahtiajakautumista vastaan taisteleminen ja vuorovaikutuksen lisääminen. Taiteilijan mukaan juuri unet yhdistävät kaikkia ihmisiä: niistä voi löytyä meitä yhdistäviä elementtejä sekä keskustelunavauksia. Teoksen tavoitteena on uuden vaihtoehtoisen totuuden löytyminen.

Kolmen alastonta ylävartaloa. Mustavalkoisen kuvan päälle on piirretty kuvitusta.
Mikko Niemistö, Wakey Wakey, 2021. Kuva: Kansallisgalleria, Pirje Mykkänen ja Sofia Pyy.

Wakey Wakey käsittelee poliittisia ja uskonnollisia herätysliikettä, hyvin voimakkaita emotionaalisia tiloja. Teoksen taustamateriaaliksi Niemistö tutki muun muassa mielenosoituksien äänimaailmaa. Taiteilijaa kiinnosti mielenosoitusten rituaalisuus, ja rituaalisuus ylipäätään.

Niemistön mukaan teos itsessään on osa herätysliikettä, ja esityksen halutaan olevan katsojalle ritualistinen kokemus. Tämän yhteisen herätyskokouksen äänimaailma on vimmainen ja voimakas.

Katso kaikki esitysajat ja liput

Alex Baczyński-Jenkinsin klubimaailmasta elementtejä lainaava teos imaisee mukaansa

Koreografi Alex Baczyński-Jenkinsin Unending love, or love dies, on repeat like it’s endless lainaa klubimaailmasta muun muassa äänimaailmansa. Liikerepertuaari lähtee minimalistisesta ja kasvaa vähitellen isommaksi liikkeeksi. Jonna Strandberg, yksi ARS22-ohjelmiston kuraattoreista, kertoo, että “Baczyński-Jenkinsin teokset ovat oikeita timantteja, jotka riisuvat aseettomiksi”.

Alex Baczynski-Jenkins, (A Preface to) Unending love, or love dies, on repeat like it’s endless, 2021. Kuva: Diana Pfammatter.

Teos on valmistettu ANTI – Contemporary Art Festivalin jakaman kansainvälisen ANTI Festival International Prize for Live Art -palkinnon tuella, jonka Baczyński-Jenkins voitti syyskuussa 2021. Unending love, or love dies, on repeat like it’s endless sai ensi-iltansa Kuopion ANTI-festivaaleilla 13.–18.9.2022. Kiasmassa teos nähdään festivaalin jälkeen. Esitys on katsottavissa museolipun hinnalla.

Katso esitysajat

Diaspora Mixtapes vol. 2 elokuva on rytmien, visioiden ja fantasioiden maisema

Ohjaaja-käsikirjoittaja Ima Iduozeen Diaspora Mixtapes -elokuvasarjan toinen osa saa ensiesityksensä ARS22-näyttelyn päätteeksi. Uudessa lyhytelokuvassa Diaspora Mixtapes vol. 2: After We Are Gone kerronta on muuttunut enemmän fiktioksi. Elokuva on “rytmien, visioiden ja fantasioiden maisema, jossa tarinan päähenkilö tapaa kuninkaallisen papittaren salaisessa pyhäkössä ja matkustaa kauas menneisyyteen”. Esityksessä nähdään myös sarjan ensimmäinen osa eli dokumentaarinen Diaspora Mixtapes vol. 1.

Iduozee on suomalais-nigerialainen koreografi, tanssija, ohjaaja ja elokuvantekijä. This is the title soolotanssiteos nähtiin Kiasma-teatterin tuottamilla URB-festivaaleilla vuonna 2012, ja se kiersi yhteensä 16 maassa.

Ima Iduozee, Diaspora Mixtapes vol 1., 2019. Kuvakaappaus.

Tekstiä varten on haastateltu Jonna Strandbergia, joka on Kiasma-teatterin vastaava tuottaja sekä yhdessä João Laian ja Piia Oksanen kanssa yksi ARS22-liveohjelmiston kuraattoreista.

Tutustu tarkemmin ARS22-näyttelyyn ja liveohjelmistoon täällä.

Kirjoittaja:Reetta Haarajoki

Tiedottaja