Mies ja nainen karvahatut päässä.

Kuva: Janne Airaksinen

Pohjoinen näkyy tänä talvena Kiasma-teatterin ohjelmistossa

Mukana on teoksia taiteilijoilta, joilla on suhde pohjoiseen tai he ovat kotoisin pohjoisesta. Toisaalta yhteys voi olla esimerkiksi pohjoinen valo.

Esittävän taiteen teoksissa käsiteltävät aiheet ovat pitkälti samoja kuin Kompassissa pohjoinen -näyttelyssä. Esiin tuodaan identiteettikysymykset, pohjoisen luonnon tila ja saamelaisten oikeudet.

Ohjelmiston avaa marraskuussa taiteilijapari Biret & Gáddjá Haarla Pieskin nykytanssiesitys Kiasma-teatterissa. ”Teos käsittelee sitä, että kohtaisimme toisemme ilman ennakkokäsityksiä ja odotuksia. Ja sitten katsomme minkälaisia merkityksiä siinä kohtaamisessa syntyy”, kuvailee Kiasma-teatterin vastaava tuottaja Jonna Strandberg.

Tanssija saamelaispuvussa silmistä tehdyn ihmishahmoisen piirroksen vieressä.
Biret & Gáddjá Haarla Pieski: STARTING FROM STARING, ČALMMIID ČAĐA

Haarla Pieskit tulevat Utsjoelta, Suomen puolelta Saamenmaata ja edustavat uutta, nousevaa nykytanssisukupolvea. Yhdessä Baltic Circle -teatterifestivaalin kanssa toteutettava STARTING FROM STARING on lukuisissa teoksissa esiintyneiden tanssijoiden yksi ensimmäisistä omista teoksista.

Lue lisää ja osta liput: STARTING FROM STARING

Meditatiivinen aamunavaus auringonnousun aikaan

Italialaisen esiintyjä-koreografi Chiara Bersanin teos nähdään Kiasman aulassa auringonnousun aikaan. ”Seeking Unicorns on hyvänmielen meditatiivinen aamunavaus, jossa tärkeää on herkkä kohtaaminen.”

Esiintyjä valkoisella taustalla yksisarvisen sarvi päässään.
Chiara Bersani: Seeking Unicorns Kuva: Roberta Segata

Esityksen aikana taiteilija kommunikoi yleisön kanssa katseen ja liikkeen avulla. ”Kontakti tapahtuu hyvin lempeällä ja hellällä tavalla”, kuvailee Strandberg. “Taiteilija on on käsitellyt teoksissaan katsomista ja katseen kohteena olemista sekä suhdetta ympäröivään yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Kehon merkitys ja kehon poliittisuus on teoksessa keskeistä.”

Bersani on innoittunut pohjoisesta valosta, joka on teoksen yksi lähtökohta ja inspiraation lähde. Seeking Unicorns on kiertänyt laajasti maailmaa ja sitä on esitetty esimerkiksi Lontoon National Galleryssä kuvataideteosten keskellä. ”Yksisarvinen on myyttinen hahmo, eikä sen alkuperää ei tiedetä, vaikka kaikki tuntevat hahmon. Samalla esitys on taiteilijan omaa elämää heijasteleva.”

Lue lisää ja osta liput: Seeking Unicorns

Saamelaisten oikeudet ja identiteetti

Ohjaaja-käsikirjoittaja Tuija Kokkonen käsittelee Kemi – II muistio puista -esityksessään pohjoisten metsien tilaa. Teos nähdään Kiasma-teatterissa keväällä 2023. ”Metsien tila ja kohtalo ovat Suomessa vaakalaudalla”, sanoo Strandberg. ”Teos nostaa esiin hyvin yhteiskunnallisia kysymyksiä sekä sen millaiset voivat olla 18-vuotiaan muistot tulevaisuudessa.” Esitysinstallaatiossa nuoret istuvat pöydän ääressä keskustelemassa yhdessä esityksen osallistujien kanssa. Yleisö saa keskustella tai vain kuunnella.

Tehdas puiden keskellä.
Kuva: Joonas Kokkonen

Kokkonen on jo pitkään keskittynyt tilasidonnaisiin teoksiin, jotka nostavat esiin ekologisia kysymyksiä. Teoksen ensimmäinen osa Kemi – I muistio puista nähtiin alkuvuonna taiteilijan kotikaupungin Kemin kaupunginteatterissa. Esitys tarkasteli Kemin kaupunkia tulevaisuuden näkökulmasta, ja pohti ajatusleikin avulla millaiset tutkimustulokset ajastamme saadaan sadan vuoden kuluttua. Samalla esitys tarkasteli Kemin kulttuuripoliittista ilmapiiriä muun muassa siitä lähtökohdasta, että esityksen aikana Kemin kaupunginteatteri oli sulku-uhan alla.

Lue lisää ja osta liput: Kemi – II muistio puista

Pauliina Feodoroffin Matriarkaatti-videoinstallaatio käsittelee Saamenmaan maankäyttöoikeuksia. Teos nähtiin ensimmäisen kerran Venetsian biennaalin Sámi-paviljongissa huhtikuussa 2022, ja se tulee esille Kiasma-teatteriin maaliskuussa 2023.

Lue lisää ja osta liput: Matriarkaatti

Mitä yhteisöllisyys tarkoittaa saamelaiskontekstissa

Mies ja nainen karvahatut päässä.
Kuva: Janne Airaksinen

Nykytanssija ja koreografi Auri Ahola käsittelee kehollisella nykytanssiteoksellaan Viehâ saamelaisyhteisöön liittyviä asioita, kuten jaettua muistia sekä sitä mitä yhteisöllisyys saamelaiskontekstissa tarkoittaa. Yleisö kulkee esityksen mukana Kiasma-teatterissa, Kiasman seminaaritilassa ja museon ala-aulassa. Jokaisella katsojalla on mukanaan oma radiolaite, josta kuullaan teoksen äänimaailmaa.

Viehân esityskieliä ovat pääasiallisesti inarinsaame ja pohjoissaame, mutta sitä pystyy seuraamaan, vaikka näitä kieliä ei ymmärtäisi.

Lue lisää ja osta liput: Viehâ

Kompassissa pohjoinen -esitysohjelmiston päättää Torniossa asuvan brittilähtöisen John Courtin performanssi 6 päivää, 6 tuntia, joka nimensä mukaisesti on käynnissä kuuden päivän ajan aina kuusi tuntia kerrallaan. ”Teos tuo yhdenlaiset pohjoisen terveiset Helsinkiin”, kertoo Strandberg. Äänen ja tilan lisäksi taiteilijan materiaalina on muun muassa suola.

Lue lisää ja osta liput: 6 päivää, 6 tuntia

Tutustu Kompassissa pohjoinen -näyttelyyn

Kirjoittaja:Reetta Haarajoki

Tiedottaja