Gangbuk Style

David Elliott
Choi Jeong Hwa: Gangbuk Style

Kysymys: Kuka ei suostu käyttämään matkapuhelinta, mieluiten kävelee kaikkialle, pitää “mahtavan arkisista” muoviesineistä, pitää itseään taidemaailman “tunkeilijana” ja “sekaantujana” (mutta jonka energia ja kyky saattaa ihmisiä ja ajatuksia yhteen on silti inspiroinut kokonaista luovaa sukupolvea) ja näyttää buddhalaismunkin ja pop-tähden risteytykseltä?

Vastaus: Choi Jeong Hwa, Soulissa asuva taiteilija, ajattelija, muotoilija, fasilitaattori ja tuottaja.

Ei olekaan yllätys, että Koreassa Choi Jeong Hwata pidetään edelläkävijänä, joka on kehittänyt täysin uuden tavan suhtautua taiteeseen ja näkemyksen taiteen suhteesta elämään yleensä. Joskus Choin tyyli saattaa ärsyttää, ja häntä on jopa syytetty omaperäisyyden puutteesta koska hän Marcel Duchampin ja Andy Warholin lailla muuntaa taiteeksi arkisia esineitä ja kuvia. Choilla on joka tapauksessa ollut monella tavalla merkittävä vaikutus Korean kulttuuriin.

Taiteen menettäminen

PSY (Park Jae-sang) teki omasta kotikaupunginosastaan Gangnamista suositun musiikkivideon, josta tuli valtaisa YouTube-hitti. Satiirisella videolla Gangnam esitetään erikoisen muodin ja ylellisen elämän tyyssijana. Choi taas toi esiin hyvin erilaisen, päinvastaisen soulilaisen kulttuurin. Choin tyyli perustuu halpoihin, värikkäisiin ja arkisiin materiaaleihin, joita löytyy pääkaupungin läpi virtaavan Han-joen pohjoispuolisen Gangbukin työläiskortteleiden toreilta.

Choin materiaalivalinta ei ollut suoranainen poliittinen viesti, vaikka hän suhtautuukin hyvin myönteisesti populaarikulttuuriin ja sen tekijöihin. Hänelle oli tärkeämpää tavoitella taiteen avulla totuutta, joka heijastelisi hänen omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan. Taidekoulun opeilla tämä ei kuitenkaan ollut mahdollista, joten hänen päätti unohtaa oppimansa ja etsiä toisen polun.

Artikkeli lähteineen löytyy kokonaisuudessaan Kiasman kokoelmanäyttelyn näyttelyjulkaisusta.